RomiKova družina

Anketa k doplňku

Mnoho dalších anket

Diskuze k doplňku

Náklady na živobytí

1. verze – promyšlená v počátcích hraní, kompatibilní s ceníkem

Život dobrodruha nejsou jen samá dobrodružství, bitvy a nebezpečí. Mnoho hráčů si to myslí a vyžaduje po svém PJ aby jejich postavy šli z jednoho dobrodružství do jiného. To, zda je to správné či ne je na každém hráči nebo Vypravěči. Já osobně nepovažuji tento přístup za správný. Mezi dobrodružstvími nechávám postavám dostatek volna. Někdy měsíc, někdy dva nebo tři. Občas uteče od minulého dobrodružství celý půl rok.

Každá z postav v družině je jiná, zvláštní svým způsobem života. Někdo žije jen v hostinci, v nejdražším pokoji a jí samá vybraná jídla. Jiný pro změnu jí levně, stále hladový a střechou mu prší na hlavu. Nebo si družina pronajímá pokoj společně a nevadí jim, že jeden platí více a druhý méně.

Ovšem, systém tvorby postavy v DrD+ nám umožňuje připravit různé typy postav. Mnohým se zdá výhodnější vzít si nízký původ, málo peněz a málo dovedností a mít vyšší atributy. Ano, to je pravda, atributy jsou výhodné, ale dnes již máme doplňky jako třeba postavník – který vám dá tolik kontaktů, kolik je původ vaší postavy. Či jeden zajímavý článek od Vituse, kde je tabulka s obnovou peněz - podle toho, kolik měla postava peněz na začátku a jak je investovala může docházet k opakované obnově peněz. Šlechtic, který měl do začátku 10 000 zlatých má nárok na 300 zlatých měsíčně (Příklad). To je dáno jeho postavením, majetkem a ziskem z majetku. Vždy to záleží na dohodě hráče a PJ, vyděděný šlechtic by tyto peníze mít nemusel, nicméně, vždy jde vymyslet jak si tuto částku vydělává a získává. Když započteme kontakty i investici bodů do majetku, hnedle se nám miska vah s atributy vyrovná.

V mé družině se mohou postavy během mezery mezi dobrodružstvími věnovat i jiným činnostem – lovit a kořist prodávat, pracovat jako obchodník či místní strážník. Nemělo by jít o žádnou podřadnou práci, přeci jen, jsou (nebo alespoň budou) to hrdinové. Tímto si zajistí menší příjem na každý měsíc. Potom už záleží jen na nich, jak dokáží vydělávat a jak si propočítají své náklady.

Co to tedy náklady jsou? Potrava, Náklady a Ubytování.
Jednoduše řečeno, potrava nám udává částku, kterou postava projí. N8klady zahrnují vše ostatní – od daní po opravu šatů či obydlí. Ubytování – žije postava v pronajatém? Ve svém či si platí hostinský pokoj? Tato kapitolka nám ukazuje, jak modifikovat minulé dvě.

Ještě bych rád podotkl, že tento systém si nevyhrazuje být správný matematicky, ale být jednoduchý a kompatibilní s pravidly hry Dračí Doupě Plus.

Potrava

Každá postava musí něco jíst. Během dobrodružství může být zajímavé sledovat, jak každý den mizí zásoby a dokonce mohou postavy i vést přehled o tom, jaké potraviny mají. Může to posloužit RP, ale co situace, kdy družina stráví dva měsíce ve městě? Není zbytečné se s tím zdržovat?

Pro lepší přehlednost jsem vymyslel systém, jak sledovat pouze úhrnnou cenu jídla na jeden den. Ceny mohou postavy různě kombinovat (proto vznikl tento jednoduchý model). Jeden den se mohou hostit draze a dalších pět dní mohou jíst pouze minimální stravu. Nikdy však nemohou bez postihů jíst méně, než je minimální denní strava.

Podle částky, kterou postava utratí za jídlo se dá i velmi dobře modifikovat léčení zranění, nemocí a podobně. Někdo, kdo jí málo se regeneruje hůře než ten, kdo má stravu pestrou a vyváženou. Pokud se někdo příliš přejídá, také to nebude dobře (a řekněme, že bude malinko lenivět a bude unavenější). Nicméně, na cestách dobrodruzi tolik prostoru k přejídání nemají a tak je tento extrém stále menším problémem než nedostatečná strava.

Zde jsou příklady cen a stravy na jeden den:
Minimální cena jídla: 0.33 Zl (opravdu základní potřeby)
Jídlo tovaryše, čeledína: 0.66 Zl (lehce podprůměrné, cca 1 kousek masa od dva nebo tři dny)
Jídlo statkáře, mistra: 1 (průměrné jídlo, 1x týdně sváteční oběd)
Jídlo měšťana, obchodníka: 6 (dobré kvalitní jídlo, při jídle možný výběr z několika druhů)
Jídlo šlechtice: 12 (viz komentáře)

Mezi cenami mohou samozřejmě postavy hledat i průměry, za 3 Zl budou mít nadprůměrné jídlo, ale bohatý měšťan by si nepochutnal. Za pět stříbrných budou jíst lépe než žebrák a skoro tak dobře jako tovaryš.

Náklady

Daně, poplatky, praní oblečení, vyspravení oděvu, drobné práce kolem domku a mnoho jiných službiček, které si postava nemůže (z nedostatku času) nebo nechce dělat sama (jsou pro ni podřadné). Všechny tyto službičky stojí nějaké peníze – některé jsou povinné, jiné ne, proto o nich uvažujme jako o souhrnné částce. Pro nejvyšší možnou jednoduchost se rovnají částce, kterou postava utratí za jídlo. Pokud postava projí 30 Zl za měsíc, stejnou sumu zaplatí i na nákladech - daních, opravách oděvu, domu, nábytku. Pokud si postava nemůže dovolit zaplatit tuto částku, začne se to projevovat na chátrání okolních věcí (oděvu, majetku, nábytku, příbytku) do té doby, než si postava utáhne opasek a začne se živit skromněji.

Tuto částku nemusí platit, ale potom neplatí daně, nestará se o svůj zevnějšek a podobně, projeví se to ve hře (za neplacení daní může být pěkná polízanice).

Chátrání věcí se může projevit v poznámkách či posměšcích, kterými okolí častuje postavu. Nemusí jít o posměšky veřejné, ale klidně o skryté pomluvy. Co však je horšího, než ztratit vážnost?

Ubytování

Pokud si postava bydlí ve svém, nemá žádný problém – prostě si účtuje jen předchozí dvě položky. Pokud však nemá postava kde bydlet, musí si platit ještě ubytování. To je částka mimo (i když úzce souvisí s Náklady, PJ by měl náklady o nějakou část snížit (vhodná je jedna polovina nebo dvě třetiny. Polovina je nejjednodušší.) – postava se nemusí starat o nábytek, dům a jiné – zde konzultace hráče a PJ) Vyřešil jsem to tak, že pokud postava žije na místech psaných kurzívou, počítají se jí poloviční Náklady na živobytí (1/2 částky vypočtená podle kapitoly Náklady).

Postava si může nějakou nemovitost i pronajmout, potom platí roční nájem a navíc musí ještě platit údržbu. Nicméně, pronajatá nemovitost je vždy znakem vyšší úrovně než sebelepší pokoj v hostinci (pokud to samozřejmě není nějaká rozpadlá barabizna, použijte zdravý rozum).

Zde jsou příklady cen nemovitostí:
Místnost pro sluhy: 0.4 Zl/den (Kromě postele žádný nábytek)
Hospodský pokoj: 2 Zl/den (Dokonce i nějaký obyčejný nábytek, nic pro návštěvy)
Vlastní samostatná a vytápěná místnost: 4 Zl/den (solidní nábytek, dobré vybavení)
Pronájem srubu: 25 Zl/týden (Několik místností, nábytek)
Pronajmutí řemeslnického domu: 100 Zl/týden (Kvalitní, s dílnou. Možná i dvě patra)
Pronajmutí domu obchodníka: 250 Zl/týden (Výstavní dům, reprezentativní, vliv na známost)

Jak bylo napsáno výše, postavy si mohou přivydělávat, ale i se některým nákladům vyhýbat – pokud lovec neprodá všechnu svoji kořist, má maso. A klidně může jíst pouze za 0,3 Zl na den, jenže díky masu mu to vzroste na 1 Zl za den. Při používání tohoto pravidla je vždy nutná komunikace Vypravěče a hráčů o jejich postavách. Pokud se rozumně dohodnete, uvidíte, že se vám bude hrát dobře i s tímto pravidlem, jen vaše hry dostanou jakýsi nádech realističnosti.

Na závěr – pokud postava ovládá ruční práce a chce si nábytek a podobně spravovat sama, stále musí kupovat materiál, nitě, jehly a podobně. Proto se částka o tak moc nezmění. Tyto dovednosti mají smysl během dobrodružství nebo když se s Vypravěč s hráčem rozumně dohodne.

Rozumná dohoda vždy vše usnadní mnohem lépe.